Neyi iyi neyi kötü belirleyeceğiz ben bunu bilemedim. Dışarıdan bakıldığında kayıkçı kötü. Öte yandan kayıkçı para yerine kadını tercih eden biri. İyilik kötülük üzerinden değil değer verdiği kavram üzerine değerlendirmek gerekir.
Adamı ahlaksızlıkla suçlayacaksak kızı da suçlamamız gerekir zira gitmek mecburiyetinde değildir. Sevdiği kişiye ulaşmak için karşıya geçmek istiyor ama kayıkçının bundan haberi var mı belli değil. Olsa bile dürtülerinden vazgeçip kararını değiştirmek zorunda değil. Fedakar davranıp bedel ödemek zorunda kalıyor ama neyi neyin karşılığında feda ettiği başka bir tartışma konusu açıyor. Örneğin canını feda etse epik durur. Ama bu tarz bir durumun oluşması sevdiği kişinin olumsuz düşüncelere kapılmasına sebebiyet vermiş. Ahlaken mi yoksa kültürel mi yapılmış bu test kuşku verici.
Bilge kişi herhangi bir tavsiye vermek zorunda değildir. Söyleyebileceği en basit şeyi söylemiş. Buna rağmen kız bu yolu tercih etmiş. Kızın şok olduğu bilgisi geçiyor ama bundan kayık yolculuğu sırası ile ilgili yine bilgimiz yok. Kalbin sesini dinlemek ucu çok açık bir şey. Bunun ilginç bir deneyim olacağını da düşünmüş olabilir. Öte yandan bilge adam eğer bilgeyse kızın içinde bulunduğu durumu anlayabilirdi zira bilge iması var. Bu noktada sadece kalbinin sesini dinle bilgisi başından savmaktan başka bir sonuca çıkarmıyor. Örneğin kıza kayık yapalım tavsiyesi de verebilirdi. Önemsememiş, kızı çaresizliği ile cehaleti arasında sıkıştırmıştır. Sahip olduğu özellikler dolayısı ile durumu değiştirmeye en muktedir kişi olan bilgi adam benim açımdan en kötü kişidir.
Vahşi adamı neye göre değerlendireceğiz. İnsanlar var oldukları andan ne kadar sonra dürtülerine hakim olmaları gerektiğini öğrenmeye başlamıştır? Öte yandan vahşi kalıbını eskiye yormasak da olur. Zira aynı durumda aynı şeyi yapacak binlerce insan bugün vardır. Dolayısıyla vahşi kavramını zamana göre değerlendirmemek gerektiğini düşünüyorum. Diğer taraftan vahşi olan bir erkek. Temel dürtüleri olan iki ayaklı düşünebilen bir canlı. Erkeğin kadına olan doğal bir arzusu var. Kendisi için gereken tüm şartlar da oluşmuş. Kendini kontrol etme gereği duymamış. Var olan en insani şey budur. İnsani derken temel gereksinimlerden bahsediyorum yemek içmek gibi. Kız kayıkla o şekilde gelmiş ve yanında başka bir erkek var. Örneğin yüzerek gelse belki vahşi de farklı düşünecek. Vahşinin kız için iyi şeyler düşünmesi için herhangi bir ortam oluşturulmamış. Zaten bu testimsi şeydeki en büyük problem de bu. Kızın diğerleri tarafından haklı bulunması için gerekli argümanlar hiç oluşturulmamış. Şartlar ne olursa olsun erkeğin kadına iyi davranması gerektiği düşüncesi beklenmiş. Ama kasten kötü şartlar oluşturulmuş. Bu noktada testin sadece iyimser olduğunu düşünüyorum. İyi veya kötü yok. Kızın istediği gibi davranması erkeğin ise her şartta doğru olanı yapması beklenmiş.
Ha bir de öbür erkek vardı. Sevdiği adam durumu görmüş deniyor. Hangi durumu? Sadece tecavüzü mü görmüş yoksa sadece çıplakken mi görmüş? Burada beklenen yine erkeğin bütün bu olanların sonucunda kıza sarılıp kucaklaması. Bu insani. Öte yandan adamın kayıkçıdan başlayarak herkesi öldürmesi de insani. Ama gelgelelim adamın bundan haberi var mı yok mu o da belli değil. Bilemedim bana çokça yanlı bir test gibi geldi. Yüzlerce olasılığın olduğu bu tarz durumlarda iyi kötü kavramını değerlendirmek çok zor. Hukuk denen kavram ister şeri olsun ister medeni insanın kötü tarafının var olduğunu kabul ettiği için vardır. Bu sonsuza kadar da devam edecektir
Adamı ahlaksızlıkla suçlayacaksak kızı da suçlamamız gerekir zira gitmek mecburiyetinde değildir. Sevdiği kişiye ulaşmak için karşıya geçmek istiyor ama kayıkçının bundan haberi var mı belli değil. Olsa bile dürtülerinden vazgeçip kararını değiştirmek zorunda değil. Fedakar davranıp bedel ödemek zorunda kalıyor ama neyi neyin karşılığında feda ettiği başka bir tartışma konusu açıyor. Örneğin canını feda etse epik durur. Ama bu tarz bir durumun oluşması sevdiği kişinin olumsuz düşüncelere kapılmasına sebebiyet vermiş. Ahlaken mi yoksa kültürel mi yapılmış bu test kuşku verici.
Bilge kişi herhangi bir tavsiye vermek zorunda değildir. Söyleyebileceği en basit şeyi söylemiş. Buna rağmen kız bu yolu tercih etmiş. Kızın şok olduğu bilgisi geçiyor ama bundan kayık yolculuğu sırası ile ilgili yine bilgimiz yok. Kalbin sesini dinlemek ucu çok açık bir şey. Bunun ilginç bir deneyim olacağını da düşünmüş olabilir. Öte yandan bilge adam eğer bilgeyse kızın içinde bulunduğu durumu anlayabilirdi zira bilge iması var. Bu noktada sadece kalbinin sesini dinle bilgisi başından savmaktan başka bir sonuca çıkarmıyor. Örneğin kıza kayık yapalım tavsiyesi de verebilirdi. Önemsememiş, kızı çaresizliği ile cehaleti arasında sıkıştırmıştır. Sahip olduğu özellikler dolayısı ile durumu değiştirmeye en muktedir kişi olan bilgi adam benim açımdan en kötü kişidir.
Vahşi adamı neye göre değerlendireceğiz. İnsanlar var oldukları andan ne kadar sonra dürtülerine hakim olmaları gerektiğini öğrenmeye başlamıştır? Öte yandan vahşi kalıbını eskiye yormasak da olur. Zira aynı durumda aynı şeyi yapacak binlerce insan bugün vardır. Dolayısıyla vahşi kavramını zamana göre değerlendirmemek gerektiğini düşünüyorum. Diğer taraftan vahşi olan bir erkek. Temel dürtüleri olan iki ayaklı düşünebilen bir canlı. Erkeğin kadına olan doğal bir arzusu var. Kendisi için gereken tüm şartlar da oluşmuş. Kendini kontrol etme gereği duymamış. Var olan en insani şey budur. İnsani derken temel gereksinimlerden bahsediyorum yemek içmek gibi. Kız kayıkla o şekilde gelmiş ve yanında başka bir erkek var. Örneğin yüzerek gelse belki vahşi de farklı düşünecek. Vahşinin kız için iyi şeyler düşünmesi için herhangi bir ortam oluşturulmamış. Zaten bu testimsi şeydeki en büyük problem de bu. Kızın diğerleri tarafından haklı bulunması için gerekli argümanlar hiç oluşturulmamış. Şartlar ne olursa olsun erkeğin kadına iyi davranması gerektiği düşüncesi beklenmiş. Ama kasten kötü şartlar oluşturulmuş. Bu noktada testin sadece iyimser olduğunu düşünüyorum. İyi veya kötü yok. Kızın istediği gibi davranması erkeğin ise her şartta doğru olanı yapması beklenmiş.
Ha bir de öbür erkek vardı. Sevdiği adam durumu görmüş deniyor. Hangi durumu? Sadece tecavüzü mü görmüş yoksa sadece çıplakken mi görmüş? Burada beklenen yine erkeğin bütün bu olanların sonucunda kıza sarılıp kucaklaması. Bu insani. Öte yandan adamın kayıkçıdan başlayarak herkesi öldürmesi de insani. Ama gelgelelim adamın bundan haberi var mı yok mu o da belli değil. Bilemedim bana çokça yanlı bir test gibi geldi. Yüzlerce olasılığın olduğu bu tarz durumlarda iyi kötü kavramını değerlendirmek çok zor. Hukuk denen kavram ister şeri olsun ister medeni insanın kötü tarafının var olduğunu kabul ettiği için vardır. Bu sonsuza kadar da devam edecektir