Eleventh Hour Games tarafından 2018 yılında geliştirilmeye başlanan ve hala betada olan çağlar arasında gezip büyük bir kötülükle savaştığımız benim de 2021’den beri ara ara açıp oynadığım ve her oynanışta farklı bir tat bırakan Arpg türünde bir oyun. Türe ilgisi olan biriyseniz ilk bakmanız gereken 3 oyundan biri haline gelmiş bulunmakta.
Ara ara yayınladıkları manifestolardan da anlaşılacağı gibi bir Arpgnin nasıl olması gerektiğine ciddi kafa yoran bir geliştirme ekibi var. Ve bunu oyunlarına ciddi manada yansıtıyorlar. Grim Dawn ve PoE’den hoş esintileri görmek ayrıyeten umut vaat eden bir durum.
Oyunun oynanış tarafındaysa;
Oyunda 5 ana sınıfımız var ve bu sınıflar 3’erli ustalık sınıflarına bölünüyor. Bu ustalık seçimi de 20’li seviyelerin başında oyunun bize yaptıracağı ana görevle yapıyoruz. Bu seçim şimdilik geri alınamıyor. O yüzden seçerken biraz dikkatli olmanız lazım. Oyun hala erken erişimde olduğu için tüm ustalıklar da açık değil. Bir önceki yamaya kadar Runemaster da kapalıydı hatta.
Oyunda lineer diyebileceğimiz bir görev sistemi mevut. Oyunun yavaştan öğretildiği bu hikaye kısmı ortalama yarım gün gibi bir sürede bitirilip “oyun sonu” dediğimiz bir Arpgyi Arpg yapan kısma geçiyoruz. Gerçi bu kısım da aslında tam olarak başlıyor diyemiyorum çünkü haritalar 100 seviyeye sabitlenince bir kırılma evresi daha yaşanıyor. Bu noktadan sonra oyunu oynayabilmek için oyunu gerçekten öğrenmeniz gerekiyor çünkü zorluk bir anda artıyor. Tabi bu dediğim kısma gelmeniz 20-30 saatiniz alacaktır.
Oyunu öğrenme kısmı da iki şekilde gerçekleşiyor. İlki seçtiğiniz karakterin pasif ve aktif yeteneklerini düzgün bir sinerji ile geliştirmek ve ikincisi aslında en önemli kısım “crafting” yapmak. Oyun diğer türdaşlarına nazaran bu “crafting” işinde fazlasıyla cömert. Fakat karşılığında da sizden bu işi gerçekten öğrenmiş olmanızı talep ediyor.
Build rehber işini oyunun kendi forumundan bakabilirsiniz veya ben kervanı yolda düzeceğim derseniz de çok sorun olmuyor, fakat başlangıç için bir guide takip etmek hem oyun deneyiminizi hem de zamanınızı oldukça verimli hale getirecektir. Forum Linki
Craft işini ise bir npc veya bench ile değil direkt bulunduğumuz yerden yapabiliyoruz. Tabi her şeyden önce bu modifiyeleri barındıran shardları toplamamız gerekiyor ve fazlasıyla oyuncu dostu bir düşme oranına sahipler. Yani bir craftı yapmak için endişeleneceğiniz en son şey o craftın shardları.
Oyunda craftlanabilir eşyalar “normal(beyaz), magic(mavi), rare(sarı), exalt(mor), legendary(turuncumsu)” olarak ayrılıyor. Ve her eşyanın bir “Craft Potansiyel” sınırı var. Bunu tükettiğimizde eşya ile yapabileceğimiz yeni bir şey kalmıyor. Bu craftlanabilir eşyalar haricinde bir de Set eşyalarımız var. Bunlar da diğer oyunlardan bildiğiniz gerekli parçaları kuşandığınızda ekstra bonuslar aldığınız Yeşil renkli herhangi bir şekilde craftlanamayan konsept eşyalar.
Craft Potansiyeli ve yapacağımız craftı manipüle edebileceğimiz şans odaklı yardımcı öğeler de mevcut. Bunlar da Glyph ve Rune Shard.
Legendary eşyalar hariç diğer eşyalarımızda 2 tane saffix 2 tane de prefix denilen, ben bunları ön grup ve arka grup olarak ayıracağım modifiyeler bulunuyor. Hasar tipleri, statlar ön grupta iken can, resistler ve defansif modifiyeler ikinci grupta. Tüm bunları Crafting İnventory sekmesinde rahatlıkla görebiliyoruz. Bu statlar da kendi içinde Tier1’den Tier7’ye artarak gidecek şekilde sınıflandırılıyor. T1’den T5’e kadar tüm statlar rare olarak nitelendirilirken T6 ve T7 özel olarak nitelendiriliyor ve sadece eşyayı düşürerek(farm yapmak olarak da düşünebilirsiniz) elde edebiliyoruz. Bir de her eşyanın kendine has değiştirilemez statları oluyor. Base stat veya implicits de deniliyor bunlara.
Bu manipüle ve şans odaklı Glyph ve Rune Shardların detaylarına gelirsek;
Glyph of Hope: Her craftın bir craft potansiyel tüketim miktarı var. Bu kabartmayı kullanarak tüketilen miktarı belli bir şansla yok sayıyoruz. Craft yaparken kesinlikle kullanmayı unutmamanız gereken en önemli parça bu.
Glyph of Chaos – Bu da eşyadaki bir statı değiştirmemizi sağlıyor. Fakat kullanım koşulu olarak düşük Tier’den yükseğe doğru yapabiliyoruz. T3 Healt’ı T4 yeni bir stat olarak değiştirebiliyoruz ve bu tamamen şans odaklı bir değişim. Ve T5 bu craft için son durak. T5 olduktan sonra bu değiştirme işi ve statın geliştirme işi bitiyor.
Glyph of Order- Statlar T1 ve T7 arasında kümeleniyor dedik ama bu Tier’lerde de belli bir değer arasında kümeleniyorlar. Seçtiğimiz herhangi bir statı sahip olduğu aralıkta rollememize yardımcı oluyor.
Glyph of Despair- Ve geldik bu bölümün en değerli aracına. Craftlanabilir tüm eşyalarda stat sınırı 4 demiştik ya he bu kabartma bu sayıyı belli bir şansa bağlı olarak 5’e çıkarıyor. Tabi çalışma şekli şöyle>
T5 olmayan bir statınızı seçip kabartmayı ateşliyorsunuz. Kabartma başarılı olursa bu stat mühürlenip aşağıya iniyor ve yerine hangi taraftan(suffix/prefix) aldıysanız oraya yeni bir stat ekliyor. Ve T1’den T4’e doğru bu başarılı olma şansınız katlanarak düşüyor.
Rune of Shattering: Bulduğunuz eşyada aradığınız bir stat geldiğinde veya craft için çok fazla kullandığını düşündüğünüz bir stat denk geldiğinde eşyayı parçalayıp Shardlarına ayırmayı sağlayan bir araç.
Rune of Refinement- Glyph of Order’la aynı işi yapıyor fakat ondan farklı olarak eşyadaki tüm statlara yapıyor bunu. Glyph’de ise statı seçip öyle rollüyorduk.
Rune of Discovery- Eşyamızdaki boş slota rasgele Stat atayan bir araç. Hiç kullanma gereği duymadım bunu. Craft Potansiyel tüketmiyor diye denenebilir fakat öyle bir durumla hiç karşılaşmadım daha.
Rune of Shaping - Eşyaların base statlarını rollediğimiz bir araç.
Rune of Ascendance – Eşyayı base halinin Legendary versiyonuna çeviren araç. Özellikle aradığınız Legendary bir eşyayı elde etmenin bir yolu da bu.
Rune of Creation – Eşyanın kopyasını oluşturmamıza yarayan bir araç. Fakat tüm craft potansiyelini tüketiyor. Aşırı nadir bir rune ve iyi değerlendirilmesi lazım.
Legendary eşyaların craftına gelince;
Bu eşyaların üstünde Legendary Potential ibaresi olması gerekiyor. Bu sayı 1-4 arası değişkenlik gösteriyor. Bu sayı kaç tane ekstra stat alabileceğini gösteriyor. Temporal Sanctum Dungeon denen zindanın son boşsunu kestikten sonra girdiğimiz odada Eternity Cache denilen araç yardımı ile yapacağız bu craftı. Sol tarafına Legendary eşyamızı sağ tarafına ise aynı base tipteki Exalt eşyamızı koyup, zindan mekaniği olan çağlar arasında “d” tuşu ile geçiş yapmamız gerekiyor. Exalt eşyamızdaki statlar bir veya birkaçı şansa bağlı olarak legendary eşyamızda da olacak. Bu oyunun en kırık mekaniklerinden biri. Buildinizde Legendary eşya yoksa bile almaya itecek bir durum ve oyunu Legendary çöplüğüne dönüşmekten alıkoyuyor bir nebze.
Oyun sonundaki kontentler hakkında da yazmak isterdim fakat öğrenmesi fazlasıyla kolay şeyler. Tüm bunların yanında oyun size Eşya Filtresi de sunuyor. Düşen eşyaları aradığınız veya size ileride lazım olacağını düşündüğünüz şekilde ayarlarsanız, düşen her eşyayı ayrı toplayıp kontrol etmek yerine zaten bir şekilde işinize yarayabilecek eşyaları görebildiğiniz için oyun konforunuz inanılmaz artacaktır. Büyücü bir build yapmışsanız kılıçlarla, baltalarla işiniz olmayacaktır.
İşaretlediğim yerden girip kurallar atamanız gerekiyor. Görmek istemediğiniz eşya tiplerinden, eşya kalite seviyelerinden veya özellikle aradığınız statlara sahip eşyaların yeniden renk ve isimlendirilmesine kadar koca bir deniz bu kısım. Ve fazlasıyla builde dayalı bir alan olarak değerlendirmek yanlış olmaz.
PoE yerine Last Epoch incelemesi yazmamın asıl sebebi de bu oyunun pek fazla Türkçe kaynağa sahip olmaması. Yoksa binlerce saatimi hiç ettiğim PoE’nin yeri elbette ayrı.
Buraya kadar sabrettiğiniz için teşekkürler, iyi forumlar ^^